onsdag 30 december 2015

Lärande sånger: En seriestripp


Vad kan man se i denna seriestripp? 
Jag kan berätta vad jag ser:  Jag ser att skolan har skapat en gemensamhet i klassen/klasserna, där elever tillsammans lär sig olika sånger där rörelser ingår. De får också träna på att göra flera saker samtidigt, exempelvis minnet och motoriken. Här ser man också i seriestrippen, att på slutet är det barnet som blir läraren till sina föräldrar. Där för barnet vidare sin kunskap och kan öppna upp ögonen för flera för det nya språket.

Det heter “Lucia-tåg”, men förutom det ser jag John Deweys “learning- by- doing” och Vygotskijs syn på gemensamt lärande. Eleverna sitter inte vid en bänk och lyssnar på/läser orden, istället står de och använder hela kroppen och ger sången liv med att forma händerna till orden. De får också veta att alla dessa olika vinklar händerna gör, att det skapar ett språk för människor som endast kan “prata” det och inget annat. De lär sig allt detta via sin lärare som är den ledande figuren, den som ger dem denna kunskap. Tillsammans skapas det ett gemensamt lärande. 

Vi kan även se behaviorismen i Lucia-tågen, eftersom när barnen har uppträtt uppstår det applåder för deras framträdande. Applåderna blir en bekräftelse att barnen gjort bra ifrån sig. 

I ett Lucia-tåg kan vi se mycket av det vi läst om, i bland annat “Perspektiv på lärande”, men egentligen kan vi se i många aktiviteter (om inte alla) alla dessa perspektiv som litteraturen belyser oss med. 

Denna seriestripp är faktiskt från en egen erfarenhet. En kväll när vi satt och åt middag började min 6 åriga son att göra massa rörelser och berättade vad det betydde. Det tog ärligt talat en stund för mig att koppla orden han sade till sångerna man sjöng i Lucia-tåg, men jag blev otroligt glad av att höra och se hur han sedan sjöng låtarna. Innan har han haft svårt att komma ihåg texter i barnlåtar, men nu satt han och sjöng med sina händer och orden bara sprudlade ut från hans mun. Kan det finnas en koppling? Att i och med att ordet fick en rörelse, så blev det lättare för honom att minnas?  

Kan ni komma att tänka på fler aktiviteter och dess lärande?  Som med mig, att jag innan litteraturen inte sett Lucia-tåget på det sättet, att det innehåller så mycket lärande.  


Källa:  Phillips, D. C., & Soltis, J. F. (2014). Perspektiv på lärande. Lund: Studentlitteratur. 

4 kommentarer:

  1. "Kan det finnas en koppling? Att i och med att ordet fick en rörelse, så blev det lättare för honom att minnas?"

    Absolut! Detta är väldigt intressant då jag för inte allt så länge sedan lyssnade på ett gammalt radioinslag där de pratade just om minnet. I studion hade dem bjudit in "Mattias Ribbing" som då var svensk mästare i minne. Där pratar han om de olika tekniker han använder för att få bättre och mer utvecklat minne.
    ( Här är en film ifrån inslaget )
    https://www.youtube.com/watch?v=qDQMcfwCzS8

    Jag tror absolut att man lättare kommer ihåg sånger/texter/siffror om man förknippar dem med till exempel en rörelse. För att då får saken i fråga en bredare och djupare mening.

    Tack för ett bra inlägg och hade gött =)

    SvaraRadera
  2. Oavsett vad man knyter an till, kan vara en rörelse, en färg, lukt, smak, ett minne, ett föremål etc. så är det onekligen lättare att minnas! Finns många olika ramsor, rim och sånger som används i skolan som knyter an på dessa sätt, för att lära och minnas. (t ex för att lära sig verb, substantiv och adjektiv)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera