lördag 26 december 2015

Har lärare för lite tid?



Har vi lärare för dåligt med tid, hinner vi inte att visa eleverna när de är nyfikna på något? Hinner vi inte stanna och prata med eleverna på rasten för att vi är för få rastvakter? Jag tror att lärare idag har allt för mycket annat att göra, jag tror att vi många gånger missar det viktiga. Lärarna räcker helt enkelt inte till för alla. Meningen med denna seriestripp var även att visa på att tekniken används många gånger fel av lärare. Att tekniken tar över det som jag ser som lärarens jobb är inte rätt, men det är klart har man mycket att göra och hinner inte med så är det klart att man gör allt för att hinna? Att säga till en elev att kolla upp det på datorn sparar väl tid?


James Nottingham förklarar i sin bok om utmaningsmodellen att man inte bara ska diskutera det specifika ämnet utan ibland ”flyta ut” och utmana eleverna i nya tankebanor kring ämnet (Nottingham, 2013). Jag tycker detta är väldigt intressant och en modell jag skulle vilja använda mig av själv i mitt framtida läraryrke. Som min seriestripp visar är att läraren inte hinner att och prata om det eleverna frågar om vilket gör att eleverna tappar intresse och struntar i det istället att ta reda på mer. Jag tycker att läraren i detta fallet skulle tagit sig tid och förklarat och pratat mer kring ämnet. 

Vad är det som gör att vi lärare har så dåligt med tid och vad tror ni måste göras åt detta? 
Blir tekniken en "lärare" när läraren inte hinner med? 

Nottingham, J. (2013). Utmanande undervisning i klassrummet : återkoppling, ansträngning, utmaning, reflektion, självkänsla. Stockholm: Natur & kultur.

6 kommentarer:

  1. Jag tycker att det du lyfter i ditt blogginlägg är väldigt bra, jag kan hålla med till viss del men jag tror inte riktigt på att alla lärare har för lite tid. Tyvärr är det många lärare som inte orkar lägga den lilla extra tiden utan många vill nog hellre ta en lite längre rast eller paus, där kan det komma in att lärare har för mycket att göra och lite tid, att det påverkar eleverna på så sätt att lärarna inte har den riktiga orken längre. Bra inlägg!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jätte intressant blogginlägg. Jag tror att nu när datortätheten har ökat har det lätt blivit så att datorn blivit läraren, vilket är synd. För visst kan eleverna lätt slå upp saker de undrar över men det är inte säkert att de förstår det som står. Alla förstår inte genom att läsa sig till det. Datorn blir väl ett stöd för läraren så att den kan hinna med andra saker.
    Vad man ska göra åt bristen med tid är svårt att säga. Jag kan tycka att både skolans värld och samhället är för uppstressade hela tiden. Det känns som om allt måste göras på en gång. Ibland tror jag att man måste stanna upp och ta några steg tillbaka för att förstå vad det är som händer runt omkring en.

    SvaraRadera
  4. Vilken fin och tänkvärd seriestripp! Jag tycker att lärare måste ha tiden att ta sig tid för sina elever. Det är synd om det inte finns utrymme för frågor när elever intresserar sig för det. Hoppas att vi själva får möjlighet i framtiden att vara lärare som är närvarande och har tid för de olika frågor och elever som finns!

    SvaraRadera
  5. Mycket bra seriestripp som lyfter viktiga frågor! Jag håller med om att lärare många gånger både är för upptagna (ofrivilligt) och använder tekniken fel. Jag tror att en vidareutbildning på teknikens användningsområden skulle hjälpa lärarna att använda den rätt och jag hoppas att jag själv har tiden att stanna upp när jag står där och ska ut och rastvakta. Detta är absolut högst tänkvärt.

    SvaraRadera
  6. Kan det inte vara så att problemet som formuleras i seriestrippen börjar på ett tidigare plan?

    Jag menar att det hela kan såklart ha att göra med att lärare inte hinner med alla sina elever för de är för stora klasser, eller att lärare har många uppgifter vid sidan av sin klass.

    Men att föräldrar inte prioriterar tid för sina barn är något som i mina ögon verkar vara ett stigande problem. Därför funderar jag på om det kan vara en fråga om livsstil och prioritering, lika för lärare som föräldrar. Det finns så mycket från världen utanför skolan som sliter i oss, både som privatpersoner och i vår yrkesroll som lärare. Det är omöjligt att hinna med allt. Inte konstigt om man blir antingen splittrad eller väldigt stressad

    SvaraRadera