fredag 18 december 2015

Kursmål 4: Gruppredovisning.

Vår tanke med denna uppgift är att öka delaktigheten och självständigheten hos eleverna och att de får prova att själva arbeta med en surfplatta/dator, genom att göra en GOTD.

Presentation av uppgiftens delar och momentens övergripande mål:
  • Uppgiftens delar:
    • “Förberedande läxa”
    • Faktainsamling enskilt och i grupp
    • Samtal/diskussion m varandra och m lärare om fakta/källkritik/upphovsrätt
    • Skapa en presentation med hjälp av surfplatta/dator
    • Redovisa presentationen inför klassen
  • Momentens övergripande mål:
    • Kursplanen för geografi (åk 1-3), “Jordgloben. Kontinenternas och världshavens lägen på jordgloben. Namn och läge på världsdelarna samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven.
    • Förtrogenhet med arbetsgången för en “GOTD” (Grej of the Day)
    • Kännedom om upphovsrätt och källkritik





Frågor:
  • Finns det andra alternativ på digitala verktyg man kan använda sig av för denna typ av uppgift, i så fall vilka?


  • På vilket sätt kan man fördjupa fokuset på delaktighet i relation till GOTD, så att man inkluderar alla elever (oavsett deras förutsättningar)?

14 kommentarer:

  1. Intressant upplägg, för mig är GOTD helt nytt. Det verkar väldigt roligt, för både elever och lärare. Det är säkert mest optimalt med dator och ipad, använda smartphones kanske kan vara ytterligare ett alternativ. Eftersom det skulle läggas ett antal tillfällen innan redovisning, vore det kul att besöka ett stort bibliotek. Kanske mycket svårt att genomföra en form av utflykt, men med planering är det absolut en kul utveckling för eleverna. Små grupper tror jag bidrar till att fler drar sitt strå till stacken så att säga, det blir mer tydligt vem som gör vad och när. Ni har ju redan ganska små grupper, men en person mindre kan göra ganska stor skillnad gentemot delaktighet. Vara väldigt närvarande som lärare, prata med alla elever, se alla. Var överallt så mycket det bara går.
    Tack för läsning/film!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pröva gärna GOTD, kan varmt rekommendera det. Eleverna tränar på förmågor som kan kopplas till både kursplaner och läroplan. Skoltrötta elever och/eller elever med hög frånvaro brukar vilja vara kvar eller med i skolan när det finns GOTD i klassen, det säger mig min egen erfarenhet. Många vill helt enkelt inte missa dagens "grej". En win-win situation ur flera aspekter. :-)
      Har kompisar som arbetar som högstadielärare, deras elever använder sig även av mobilerna till detta. Ett bra förslag du gett. Likaså biblioteksbesök, sådant ska man inte underskatta.
      Tack för konstruktiv kritik. :-)

      Radera
  2. Ert arbete visar på att icke-digitala arbetsmetoder oftast utgör kärnan i undervisning och att teknikens roll oftast är att sammanställa befintlig kunskap. Det era elever har lärt sig mest om sitt ämne på är faktasökandet i den tidigare fasen. Powerpointproduktionen stärker möjligtvis deras kunskaper genom repetitionen när de sammanställer dokumentet men annars blir det arbetsmomentet fokuserat på att lära sig programmet och i förlängningen presentationsteknik. Inget fel i det, det är också viktiga kunskaper men i debatten hör man att många tror att det är datorerna som ska lära barnen.
    Jag tycker att ni har valt ett bra och relevant ämne och arbetssätt för den här uppgiften och presenterar det väl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns viktiga poänger i det du berör. "Icke-digitala" metoder är en viktig del i skolundervisning. Då vi tänkt oss en skolklass som redan är bekant med GOTD-upplägget och hur sådana är utformade, är vår förhoppning att klassen/eleverna ska ha möjlighet att lära sig "lika mycket" om alla aspekter i uppgiften. Men som med mycket annat är det en vision, en målbild av en drömklass och deras lärande. De verkliga förutsättningarna ser annorlunda ut. Eleverna lär sig förmodligen olika mycket om olika saker i samband med den här typen av uppgifter vi valt att utforma. Det går inte att komma ifrån.
      Tack för din konstruktiva kritik. :-)

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Vad är "grej of the day"? Vad innebär detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det framgår i filmen, se den först.
      Vi förklarar det utförligt där. :-)

      Radera
  5. När jag ser er film går mina tankar direkt till att detta vill jag redovisa för fler - inte bara klassen!
    Tänk om man efter varje Grej of the Day lägger upp presentationen på en klassblogg?
    Då kan familj, vänner, övriga klasser på skolan och andra nyfikna få se vad eleverna åstadkommit också.

    När vi pratar om olika digitala verktyg så kan man presentera som ni föreslår med en powerpoint. För att få eleverna att prova på fler verktyg kan de presentera med en kort film, kanske filmad eller animerad, stop motion eller varför inte en seriestrip?

    För att delaktigheten ska kunna fördjupas är det viktigt, som Josefin ovan påpekar, att de små grupperna inte blir för stora. Grupper om tre kan öka delaktigheten då alla får komma till tals och medverka i processen.
    När man delar upp i smågrupper är det viktigt att man skapar en dynamik i varje grupp, som ni säger, att det ska vara blandade grupper både i ålder, kön men även förkunskaper och personlighet, tror jag är bra. Alla har någon styrka och kan bidra med sina idéer. Jag tror även det är viktigt att man inte förväntar sig att en elev med någon typ av diagnos ska uteslutas eller kräva en specialpedagog i detta arbete, då jag menar att det är viktigt att man ser varje elev för det den kan - inte för det den inte kan.

    Som en parantes vill jag tillägga att lärarens förväntningar i de flesta fall slår in, vilket bör finnas som en medvetenhet - Förvänta av era elever att de kommer göra ett mycket gott jobb (med eller utan diagnoser) så kommer de att visa vad de går för.

    Tack för en trevlig film (kanske nästa gång får man se er i bild också?)!

    SvaraRadera
  6. Spännande! Jag har själv varit i kontakt med GOTD genom att min sons klass har jobbat med detta, barnen verkar uppskatta det mycket!
    Med tanke på upplägget som vi har under våran kurs nu så är det första jag tänker på Skype. Jag är medveten om att detta sätt inte går att genomföra på alla skolor men det jag tänker är möjligheten att Skypa med skolor från ngn av de ställen som eleverna jobbar med.
    Genom en direkt kontakt med skolorna i de andra länderna kan eleverna både få information som kanske inte går att läsa sig till och även ett tillfälle redovisa resultatet för de nya kompisarna.
    Den tid som eleverna skulle lägga på sin presentation skulle i sådant fall istället läggas på längre diskussioner via Skype som i sin tur förhoppningsvis leder till nya kunskaper.
    Tack för en bra film!:)

    SvaraRadera
  7. Väldigt intressant med GOTD. Jag har aldrig stött på det konceptet tidigare. Ni hade en väldigt bra planering och som även var anpassad för alla elevers olika behov. Det jag tyckte var väldigt bra är att ni inte bara förlitade er på tekniken under era lektionstillfällen. Det är ju faktiskt så som ni nämner i filmen att skolan kan ha en dålig uppkoppling samt att alla elever inte har möjlighet att använda internet i hemmet.
    Tack för en bra film!

    SvaraRadera
  8. Vilket bra upplägg! Jag har hört talas om detta men inte arbetat med det själv, men jag ska absolut testa det. Jag tycker att ni presenterar upplägget tydligt och har utformat det väl för att kunna bemöta eleverna och deras olika behov. Då kan fler känna sig delaktiga! Att försöka utveckla elevernas förmåga till att se sammanhang tycker jag är viktigt för att ta in kunskap på en djupare nivå, dessutom tror jag själv på en skola som utvecklar sin utbildning och inte bara är kvar i "gamla, vanliga mönster". Vad jag förstått det som så kan man väva in vilka ämnen som helst eftersom man själv kan välja vad GOTDn ska handla om vilket bara gör konceptet ännu mer användbart! Jag tror att surfplatta och dator är de bästa digitala verktygen för detta, främst surfplatta då det är fortare att arbeta med (datorer kan ibland vara sega) och för att skapa större delaktighet kanske eleverna själva kan komma med förslag på vad GOTDn ska handla om? Tack för en bra film!

    SvaraRadera
  9. Välgjord video och pressentation ^~^

    Det finns appar och spel med geografi i fokus - en sådan app som skulle funka för denna uppgift skulle kunna vara denna http://www.pappasappar.se/geokids/ . Det handlar just om det ni talade om, eleverna skulle få inleda att spela med denna app vilket väcker intresse och motivation sedan får de fördjupa sig i det land de blir tillgivet.

    Man skulle kunna filma dagens ledtråd och lägga upp den på klassbloggen - om vi då i detta fall låtsas att klassen har en. Då kan de med andra förutsättningar - även de utan förståndshinder - gå in på klassbloggen senare på dagen för att titta på det i lugn och ro. De skulle också då kunna se det på morgonen innan de åker till skolan ifall de inte möjlighet på kvällen innan. Förutom ledtråden skulle de också kunna lägga upp powerpointen, så att eleverna kan se den vid behov.

    SvaraRadera
  10. Bra och trevlig presentation, där ni tydligt visar ert upplägg.
    Jag har hört om GOTD, men aldrig använt det. Jag tycker det verkar vara ett bra och roligt sätt för barnen och att alla kan vara delaktiga oavsett behov. Det känns som att man som lärare kan ha ett upplägg som enkelt passar sin klass med hjälp av GOTD.
    Surfplattan känns lite vassare än datorn i vissa fall då den är lite snabbare. Datorn kan vara lite seg ibland i jämförelse. Ni beskriver det bra att tekniken kan krångla ibland pga uppkoppling. Ni har en bra back-up om det skulle ske. Man får inte "låsa upp sig" p tekniken, så att planeringen faller om det skulle bli problem.

    Tack för en bra redovisning.

    SvaraRadera
  11. Jättebra presentation och upplägg. Blir väldigt nyfiken på detta med GOTD, har aldrig hört om det men låter ju jättespännande! Angående era frågor så kan man säkert använda sig av andra digitala verktyg men jag tycker erat förslag verkar bra så jag har ingen bättre idé att framföra. Det här med delaktighet och grupper är svårt, då alla elever är så olika och arbetar på olika sätt. Det gäller nog som lärare att försöka sätta ihop grupperna på bästa sätt och ge individerna stöd i arbetet.

    SvaraRadera