fredag 11 december 2015

Bra / mindre bra?

Det verkar som att teknologin har varit ett hett diskuterat ämne bland de flesta studiegrupperna den här veckan. Vilket inte är så konstigt med tanke på hur aktuellt det faktiskt är.
Jag tror de flesta av oss kan hålla med om att det råder inga tvivel om att vi har kommit otroligt långt i teknologins värld.
Människor i alla åldrar (ok, iallafall de flesta av oss!) äger åtminstone en dator och säkerligen en smartphone. Överallt ser vi folk som hellre sitter med telefonen i ansiktet än att samtala med personen som sitter bredvid dem. Visserligen medger jag att jag själv kan tillhöra den kategorin ibland...
Många väljer att se detta som någonting negativt, att alla dessa prylar enbart formar oss till antisociala robotar, att man blir mer och mer lat för varje steg som tekniken tar och att det helt enkelt var bättre förr.
Jag kan hålla med om vissa nackdelar som kan medfölja, och det tycker jag allra främst är att barn som har olika typer av surfplattor tenderar att välja dem över att faktiskt gå ut och leka och använda sig utav sin egna fantasi, som är väldigt viktig för deras utveckling.
Och när de sedan kommer upp till den åldern och använder sig av sociala medier som facebook, instagram mm… Inte nog med att dessa kan vara extremt distraherande så har vi dessvärre idag ett stort problem med både direkt och indirekt nätmobbning.
Men det är även viktigt att komma ihåg alla dessa fördelar också! Hur mycket det faktiskt har underlättat för oss!
Hålla kontakten med människor världen över, ta reda på fakta som kan bidra med något otroligt för diverse skolarbeten. (visserligen är det viktigt att kunna skilja på vilka källor som är pålitliga och inte).
Idag finns det appar i mängder som kan bidra med hjälp till lärandet.
“Mathleaks”, som hjälper dig att räkna ut matematiktal, “Glosor” som ska göra det roligt att bli glosförhörd etc. Listan är väldigt lång!

https://www.cartoonstock.com/directory/t/tan_line.asp

http://wishestrumpet.com/great-quotes-about-technology-55109/

Vad anser du är bra respektive dåligt med teknologin?

8 kommentarer:

  1. Håller med dig fullständigt att det finns både för och nackdelar med den snabba IT-utvecklingen. Självklart är det ett fantastiskt hjälpmedel i klassrummet och på fritiden om det används på rätt sätt. Här ser jag dock den stora faran. Inom skolan har datorer kommit in ganska sent, både för lärare och elever. På min egen skola hade lärarna för 5 år sedan en 3 fasta datorer per 8 lärare. Bland eleverna var det endast ett fåtal som hade hjälp av en dator. Dessa elever var uteslutande barn med någon form av funktionshinder. Vår kommun har de senaste åren gjort en jättesatsning. Köpt in Mac till alla lärare samt Cromebooks till alla elever. Sedan har man slagit sig för brösten och skrutit om den enorma satsningen. Tyvärr glömde man bort utbildning till personal, bra bredbandsuppkoppling i skolorna samt syftet med datorerna i undervisningen. Utan detta blir datorerna lätt ett problem istället för en tillgång. Glädjande nog har man nu börjat insett detta och anställt både IKT pedagoger samt fokuserat på personalutbildning. Alla verktyg/appar som man använder måste ha ett tydligt syfte och mål kopplat till läroplanen. Inte bara vara en rolig App. Christer

    SvaraRadera
  2. Barn och unga läser allt mindre längre texter vilket får till följd att de får sämre läsförståelse, däremot lär de sig tolka annan information bättre (vilket framgår om man läser hela artikeln ;-) ).

    http://www.dn.se/debatt/samre-lasforstaelse-naturlig-foljd-av-nya-digitalsamhallet/

    Att inte kunna ta till sig längre information än vad som står i en notis eller dylikt leder till grundare kunskap än vad som annars hade varit fallet.

    SvaraRadera
  3. Det är ju som med allt, det finns för- och nackdelar med allt. Frågan är väl om digitaliseringen används på fel sätt...enligt mig...pga av bristande kunskaper och insikter.
    Men den intressantaste aspekten på den digitala utvecklingen är vad som händer med övrig mänsklig interaktion. Jag tror att det är här den största problematiken ligger. Det vuxna samhället har inte tagit tillräckligt stort ansvar för hur ett barn ska klara av den digitaliserade världen. Tyvärr är det väl också så att många vuxna inte vet hur de ska bete sig...

    SvaraRadera
  4. Det är ju som med allt, det finns för- och nackdelar med allt. Frågan är väl om digitaliseringen används på fel sätt...enligt mig...pga av bristande kunskaper och insikter.
    Men den intressantaste aspekten på den digitala utvecklingen är vad som händer med övrig mänsklig interaktion. Jag tror att det är här den största problematiken ligger. Det vuxna samhället har inte tagit tillräckligt stort ansvar för hur ett barn ska klara av den digitaliserade världen. Tyvärr är det väl också så att många vuxna inte vet hur de ska bete sig...

    SvaraRadera
  5. Precis som de andra redan kommenterat så finns det ju för och nackdelar med allt. Kan själv erkänna att jag använder Facebook mycket för att hålla kontakt med andra, och hålla mig ajour med vad som sker i mitt fritidsintresse, hundvärlden. Väldigt användbart då, men då vi inte hade internet hemma förren jag var 16 och egen dator fick jag när jag var 17. Vi var lite sena i min familj då mina föräldrar inte förstod nyttan med det. Skulle själv inte vilja leva utan dator och internet hemma idag. Men då jag växt upp utan det så kan jag mycket väl tänka mig en tillvaro utan dator och uppskattar den tid jag campar i skogen utan större kontakt med omvärlden. Tror barn idag blir "teknikberoende" finns flera fall av barn/ungdomar som måste skickas på "avgiftning" från socialmedier t.ex. Tror precis som Lena Gustavsson skrivit att vi i vuxenvärlden inte tagit tillräckligt stort ansvar för att lära barn att hantera den digitaliserade världen på ett bra sätt. Tror att vuxna måste se det som sitt ansvar, likaväl som att lära barn en hälsosam syn på alkohol, tobak och sex, så måste de få lära sig hur man ska hantera sin dator, inte bara det tekniska aspekterna av den. Utan också hur den påverkar livet i stort för individen.

    SvaraRadera
  6. Att följa med i utvecklingen anser jag är viktigt, som att använda datorer i skolan och att använda läro-appar som ett verktyg. Risken kan bli att det uppstår ännu större klyftor i skolorna då vissa skolor har råd med datorer och en del inte. Håller med om att om eleverna i skolan ska lära sig använda datorer i skolan så måste självklart lärarna få utbildning i datakunskap.

    Jag tycker dock det är skrämmande när vuxna pratar i mobilerna istället för med sina barn eller när man ger en liten 2 åring en Ipad vid matbordet för att få lugn och ro. Det sociala samspelet är inget som kan tas bort, som när det lilla barnet härmar och lär sig språket. När de blir större sitter de vid datorn hemma eller med sina mobiler. Vad händer då om vi pratar mindre med våra barn?

    SvaraRadera
  7. En nackdel är att föräldrar som gjort ett aktivt val att hålla teknologin borta från deras barn kommer ofrivilligt att behöva tänka om. Om nu skolan använder sig av detta är det säkert bra att ha samma teknologi hemma så barnet får öva sig. Och vips sitter barnet där med en ipad istället för att leka. Fördelen vore väl att kunna ta till sig kunskap från hela världen på ett enklare sätt.

    SvaraRadera
  8. Javisst finns det både för och nackdelar med all teknik och vi har verkligen kommit långt de senaste åren. Nu måste vi vuxna se till att försöka hänga med ungarnas takt!
    Det som vi ser som naturligt för barnen att ha som smartphone och egen dator hade låtit helt knäppt för inte alls länge sen. För bara 10 år sen var man en sämre förälder i andras ögon om man lät barnen se på tv i sitt rum. De fick för mycket skärmtid då nämligen. Nu har de tv, tv-spel, dator och Ipad, Smartphone på rummet många av vår barn. De lär sig massor både på egen hand och med hjälp av kompisar. Jättebra nu med att tekniken får ta större plats i klassrummen så att alla barn, även de utan detta hemma, också får ta del av den för vi vill ju ha en likvärdig skola. Det är ju just det att alla faktiskt inte hemma som gör det ännu viktigare att vi har tillgång till tekniken och att lärarna har kunskap nog att lära ut den.

    SvaraRadera