måndag 7 december 2015

Lärande med hjälp av teknik




Idag diskuterade vi mycket om teknikens under på vårt Skypemöte. Efter vår diskussion kunde vi fastställa att vi var mer för lärande med hjälp av teknik än emot det.  Utifrån våra egna erfarenheter vet vi att det finns föräldrar som är emot att det används, t.ex. surfplatta vid lektionerna då föräldrar kan känna att läraren gör det lätt för sig. Vi tycker att det i sådana situationer är viktigt att informera föräldrarna vilka möjligheter det finns med att använda en surfplatta i utbildningssyfte. Det är även viktigt att förklara att tekniken används mer som en hjälpverktyg för barnets lärande. Vi tycker att det är viktigt att inte tekniken tar över lärarens jobb. (Som många lärare fruktade förr i tiden).
I det samhälle vi lever i går det inte längre att undvika tekniken i skolorna, vare sig man vill det eller inte. Mycket i det dagliga samhället styrs av teknik och det är då viktigt att tidigt lära sig att använda detta redan i en ung ålder. Konsekvenserna av att inte lära sig att använda teknik kan göra att man hamnar på efterkälken.
Även fast vi mesta dels är för användning av teknik på skolan så kom vi fram till att det är viktigt med variation, vi tycker inte att man endast ska använda den nya tekniken utan även använda papper, penna och de hederliga böckerna.
Vad anser du om att använda surfplatta under lektionstid?

Veckans gruppinlägg är skrivet av: Shanli Djalali och Therese Edberg

4 kommentarer:

  1. Jag håller med att om man som lärare använder sig av digital hjälpmedel är för främjandet av att barnen ska kunna lära sig mer inte för att läraren är lat (vilket jag aldrig har tänkt på skulle va någon anledning)
    Jag tycker det kan användas ipad om syftet är lärandet och att barnet faktiskt inte klarar sig utan den, eller som en variation i undervisningen för att väcka ett starkare intresse.

    SvaraRadera
  2. Är mer av en dator tjej men vet hur en surfplatta funkar - vilka appar som finns och tycker att det ska vara okej att använda den under lektionstid under övervakning. Eleverna ska ju inte använda tiden till något annat än det som rör undervisningen - om de inte bett om lov innan och har gjort klart sina uppgifter.

    SvaraRadera
  3. Just nu lever vi i ett tekniksamhälle. Jag anser att eleverna behöver lära sig att hantera teknik på ett bra sätt och vilket annat ställe än skolan är det bäst att göra det på? Datorer, surfplattor mm i klassrummet är då ett hjälpmedel. Det kan även göra eleverna mer intresserade och motiverade om de slipper böcker och pennor. Nu menar jag inte att vi ska ta bort papper och penna helt, men ha teknik som variation, ett sätt att motivera. För att inte tala om att eleverna kommer ha nytta av det senare i livet. Däremot anser jag att det behöver finnas regler för användandet av teknik, som eleverna kan vara med och utforma för att känna sig delaktiga.

    SvaraRadera
  4. Jag är mer kritisk till att använda paddan i undervisningen konstant, men tycker det är helt ok då och då. Det måste finnas en balans och mer utvärdering hur mycket det faktiskt bidra till lärande konkret. Och även funderingar över ålder och användande. Men jag håller med om att tekniken kan vara bra i lärandesyfte om det används på rätt sätt och i lagom dos och är därför inte helt emot (faktiskt tack vare den här kursen, tidigare hade jag tyckt det är helt sjukt med tekniköverkonsumtionen).

    Jag tycker det är bra att ni pratar om att förklara för föräldrar varför digitala verktyg ska användas under lektioner. Om jag hade haft barn idag hade jag troligtvis varit en av de där jobbiga föräldrarna som är emot det i de yngre åldrarna.. Jag har själv ingen smartphone eller padda eftersom jag tycker det verkar mest som en stor stressfaktor och tidsslukare och gillar mer att hitta på saker på riktigt. Så jag hade verkligen behövt den där informationen om varför.

    SvaraRadera