torsdag 3 december 2015

Det gäller att sätta på sig de rätta glasögonen

Hej på er! Då tänkte jag skriva mitt första egna inlägg på bloggen och passa på att dela med mig av gårdagens observation:)

Måste säga att jag har fått en helt ny syn på lek och lärande! Det är otroligt spännande och lärorikt för mig, som under tre år jobbat på en fritidsavdelning med elever från årskurs 2-6. Först nu insåg jag för första gången under denna observation vad jag har missat! Jag har inte tidigare tänkt i dessa banor och inte reflekterat över hur barnen leker. När man jobbar så flyter dagarna på och tiden räcker inte till, man planerar aktiviteter som rör lärande och reflekterar över dessa sen börjar man om igen. Jag blev så överrumplad, och började diskutera detta med en kollega, och som sagt tiden flyter på och det gäller att sätta på sig de rätta glasögonen menade hen. Men hur ska man hinna byta glasögonen för alla de olika dilemman vi ställs inför?

Jag jobbar vid denna skolas fritidshem och jag känner de flesta eleverna så jag satte mig på ett ställe där eleverna inte uppmärksammade mig så lätt. Jag var nu  utanför det jag annars brukar vara mitt i, och jag tänkte för mig själv när jag såg rastvakterna som gick ute. Ser man det som jag nu ser i det fågelperspektiv jag just nu sitter i när man är ute och mitt uppe i arbetet? Antagligen inte. Man är ute leker med barnen hittar på lekar och finns där om det skulle vara något, man löser konflikter och tröstar de som är ledsna osv osv…
Det jag såg igår är något jag kommer ta med mig, för detta har verkligen öppnat mina ögon för hur mycket man kan missa, utan att ens reflektera över det.
Jag tror att vi ibland måste släppa alla måsten och bara vara, att ibland få sätta sig ner och se med andra ögon för att kunna förstå.


Tack för mig :)
/ Marielle

2 kommentarer:

  1. Intressant att du tog upp det här i ditt inlägg. Jag har också fått en ny syn på raster efter den här observationen. Jag har tänkt på att uteaktiviteter leder till lärande men aldrig riktigt reflekterat över hur mycket lärande som faktiskt sker i den fria leken. De utvecklar många olika förmågor i sina lekar och interaktioner. De lär sig att förklara regler i lekar, argumentera för åsikter när de diskuterar något, samarbete osv. Jag tror att det är viktigt att man också ser rasterna som pedagogiska miljöer eftersom att de som sker på rasterna påverkar lektionerna.

    SvaraRadera
  2. Intressant att du tog upp det här i ditt inlägg. Jag har också fått en ny syn på raster efter den här observationen. Jag har tänkt på att uteaktiviteter leder till lärande men aldrig riktigt reflekterat över hur mycket lärande som faktiskt sker i den fria leken. De utvecklar många olika förmågor i sina lekar och interaktioner. De lär sig att förklara regler i lekar, argumentera för åsikter när de diskuterar något, samarbete osv. Jag tror att det är viktigt att man också ser rasterna som pedagogiska miljöer eftersom att de som sker på rasterna påverkar lektionerna.

    SvaraRadera