torsdag 3 december 2015

Digitala verktyg, integritet och sekretess

Flera av de klassbloggar som gruppen kikat närmare på och diskuterat, använder sig av bloggandet utifrån två perspektiv. Å ena sidan används bloggen som en möjlighet att vidarebefodra information till elevernas vårdnadshavare. Å andra sidan används bloggen som en möjlighet att berätta om vad som händer på skolan eller i klassen under veckan som gått samt vad klassen lärt sig. Lite som en motsvarighet till “veckans brev” (före bloggandets tid), då man skickade hem ett veckobrev i pappersformat till elevernas vårdnadshavare. Flera bloggar tycker vi även upplevs mer som “informationstavlor”, snarare än ett återgivande av veckan som gått.
En annan iakttagelse vi gjort är att en del klassbloggar skrivs av eleverna själva (främst inom högre årskurser), medan andra bloggar skrivs av ansvarig lärare, men där eleverna själva berättar vad varje inlägg ska innehålla (främst inom lägre årskurser).

  • Exempel på blogg där läraren skriver, men eleverna berättar vad som ska finnas med i de olika blogginläggen (åk 2): http://forsbysklass.moobis.se/

(Förtydligande: Johannesskolan i Stockholm, där denna klassblogg finns, bedriver tvåspråkig undervisning i en av klasserna i varje årskurs. Denna undervisning är reserverad för elever som har engelska och svenska som dagligt umgängesspråk med en eller båda vårdnadshavarna)

I vår gruppdiskussion kom vi att prata en del om den digitala utvecklingen och vad den gör med pedagogers förväntan på elevers förkunskaper ifråga om digitala verktyg. Vi tror att det ibland finns en omedveten förväntan på att eleverna “redan kan” eller har viss grundläggande kunskap/erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg. Många barn/unga har ofta en viss förtrogenhet med digitala verktyg, såsom surfplattor, mobiler, datorer, sociala nätverk m.m. Det går inte att komma ifrån att det är så. Men, det finns barn/unga som inte har det av olika anledningar. Det finns familjer som medvetet väljer att inte använda digitala verktyg (av olika skäl, däribland sekretess och integritet). Därmed är det också lätt att glömma de barn/unga som saknar kunskap och som i skolan mer eller mindre förväntas ha med sig den typen av kunskap.
  Kan ett möjligt alternativ vara att införa någon typ av “digitalt körkort” så att “alla” elever ges möjlighet till en någorlunda grundläggande kunskap om de digitala verktygen? Hur anser du att skolan kan nå dessa elever/familjer (som valt "bort" de digitala verktygen av olika skäl) på ett bra sätt?

Veckans gruppinlägg är skrivet av Jenny och Lina.

7 kommentarer:

  1. Jag gillar idén om att eleverna får ta ett digitalt körkort. På samma sätt som man fick göra i syslöjden, ta ett symaskinskort med grunderna innan man fick gå vidare med mer komplicerad sömnad. Då har man gett alla elever möjlighet att få en digital grundkompetens som sedan går att bygga vidare på. Detta är väl ett sätt att nå de familjer som har valt bort teknik av någon anledning för jag antar att det digitala verktygen i skolan inte används till något annat än just skolarbete och då blir det inte ett problem med t ex sociala medier. Vi lever ju i ett digitalt samhälle så att strunta i att förbereda eleverna på detta är inte ett bra alternativ och det måste även föräldrar ha förståelse för.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar idén om att eleverna får ta ett digitalt körkort. På samma sätt som man fick göra i syslöjden, ta ett symaskinskort med grunderna innan man fick gå vidare med mer komplicerad sömnad. Då har man gett alla elever möjlighet att få en digital grundkompetens som sedan går att bygga vidare på. Detta är väl ett sätt att nå de familjer som har valt bort teknik av någon anledning för jag antar att det digitala verktygen i skolan inte används till något annat än just skolarbete och då blir det inte ett problem med t ex sociala medier. Vi lever ju i ett digitalt samhälle så att strunta i att förbereda eleverna på detta är inte ett bra alternativ och det måste även föräldrar ha förståelse för.

    SvaraRadera
  3. Jag kan själv se mig i framtiden skriva blogginlägg á la veckobrev till föräldrar och elever. Det känns som en bra utveckling men det gäller ju att ha med alla vårdnadshavare på tåget, annars behövs andra alternativ. Jag är tämligen oteknisk själv och har t ex aldrig spelat ett dataspel och har envisats med en knapptelefon ända tills jag bytte till en android, vilket innebär att jag varken kan använda en iphone eller ipad!
    Personligen tycker jag man gör barnen en otjänst om man som förälder håller dem på avstånd från data- och itvärlden, men det är inte jag som lärare som ska bedöma det utan se till att de alla har de kunskaper som krävs, när de lämnar mitt klassrum och mitt ansvar. Därför tycker jag också att ett ”datakörkort” inte vore helt fel! Eftersom jag inte är insatt i hur det fungerar på grundskolenivå kanske det redan finns något liknande!?

    SvaraRadera
  4. Att använda sig av en blogg som ger föräldrar möjlighet att se vad som gjorts underveckan med bilder och text är super. Men min tanke blir då att ska allmänheten ha möjlighet att läsa dessa bloggar? För mig känns det inte självklart.
    Att hitta de barn som inte har baskunskaperna när man kommer till skolan i datakunskap är ett test bra som visar vilken kunskap som finns i klassrummet.

    SvaraRadera
  5. Att använda sig av en blogg som ger föräldrar möjlighet att se vad som gjorts underveckan med bilder och text är super. Men min tanke blir då att ska allmänheten ha möjlighet att läsa dessa bloggar? För mig känns det inte självklart.
    Att hitta de barn som inte har baskunskaperna när man kommer till skolan i datakunskap är ett test bra som visar vilken kunskap som finns i klassrummet.

    SvaraRadera
  6. Vilken bra idé, det här med ett digitalt körkort! Man kan inte ta för givet att alla barn har en egen, till exempel, iPad hemma. Därför kan det vara svårt för barnen att börja med något som dom kanske inte vet så mycket om.

    Annars kan man nå ut till elever och föräldrar på det gammalmodiga sättet; att skicka hem brev med barnen. Min lärare, när jag gick i de tidigare åren i grundskolan, gav oss alla särskilda anteckningsböcker. När han ville meddela våra föräldrar något så bad han oss ta fram dessa böcker medan han pratade, varpå vi fick skriva upp det och sedan lämna hem boken till våra föräldrar. På så sätt lärde vi oss skriva också :) Jag är inte ett stort fan av internet, det är opålitligt och en ganska otrygg värld vilket man får räkna med vid t.ex. bloggande. Främmande människor kan ta del av sånt man laddar upp offentligt. Internet är ju öppet för precis alla möjliga typer...

    SvaraRadera
  7. Det ni skriver om förväntan på elevers tidigare kunskaper kan jag helt relatera till. I min tidigare klass var eleverna supersnabba på att surfa på mobilen och att lära sig spel på surfplattan men de hade jätteproblem med att logga in på en dator och kunde inte skriva särskilt fort eftersom de inte var vana vid ett sådant tangentbord. När vi skulle göra projekt vid datorn tog det därmed lång tid och krävde mycket hjälp av mig. Jag själv fick ta ett "körkort" som liten och tycker att detta skall återinföras igen. Det kanske tar tid från annat men med tanke på dagens teknik utveckling tror jag man har igen den tiden i längden.

    SvaraRadera