måndag 28 december 2015

Seriestripp: Händelse på skolgård.

 
  

Denna seriestripp är tagen ur en händelse som hände under min observation. Två pojkar bråkade på grund av att den ena inte ville att den andra skulle vara med och leka. Men när läraren kom ut och organiserade en gemensam lek, så började pojkarna samarbeta och blev kompisar. Hade jag inte bevittnat bråket som hände just innan så hade jag trott att pojkarna var bästa kompisar när jag såg dem spela tillsammans. Detta kopplar jag till det sociokulturella perspektivet och Vygotskjis tankesätt om att barn lär sig i sociala sammanhang, och genom ledning av en vuxen så kan barnen utvecklas och lära sig nya saker som den senare kommer kunna göra utan en vuxens hjälp (den proximala utvecklingszonen).

När pojkarna bråkade så hade inte rastvakten ännu kommit ut på skolgården, när rastvakten väl kom ut så blev det genast en lugnare atmosfär ute på skolgården. Detta tycker jag visar på hur viktigt det är att vuxna är med ute på rasterna.

Hur viktigt tycker du att det är att det finns vuxna med ute på rasterna? Vad kan barnen lära sig under en organiserad lek?


Källa:
Phillips, D. C., & Soltis, J. F. (2014). Perspektiv på lärande. Lund: Studentlitteratur.




2 kommentarer:

  1. En välgjort seriestripp med väldigt bra koppling till teorien. Jag stötte också på nåt liknande när jag gjorde min observation. Vuxnas närvaro är jätteviktig under rasten inte minst för att alla ska känna sig trygga och att de har någon att söka sig till vid behov. Jag tror att alla får en större chans att vara med i leken när det är en vuxen som organiserar lekarna på rasten. Det är även ett tillfälle där eleverna lär sig genom lek och aktiviteter, utvecklar motoriken och självförtroendet växer när eleverna känner att de är med i leken.

    SvaraRadera
  2. Väldigt bra inlägg och seriestripp! Jag tycker det är väldigt viktigt att vuxna närvarar under lekar där barn interagerar med varandra. Barn förstår inte alltid vad som är rätt och fel, eller hur man ska bete sig mot andra. Det är även en trygghet med en lärare i närheten. Barn kan därmed lära sig, när en lärare är med och organiserar lekar, att ingen ska lämnas utanför, att man inte ska vara dömande och att alla är lika värda m.m.

    SvaraRadera