onsdag 16 december 2015

Jämställdhet



Hur har det kommit sig att flickor fått stämpeln att de är tysta och medgörliga och pojkar till att vara bråkiga och högljudda?
Min mamma och pappa fick alltid höra på utvecklingssamtalen att jag var tvungen att lära mig att vara tystare och inte ta så stor plats, på min brors utvecklingssamtal fick de höra att min bror var tvungen att börja prata mer och ta mer plats.  Så i min familj kan man väll säga att det var tvärtom än det samhället menar hur pojkar och flickor är. Och hur kom det sig? Jag och min bror har fått samma uppfostran och samma möjligheter. Jag tror helt enkelt att det var bara så vi var, våra personligheter.
Hedlin tar upp i sin bok jämställdhet – en del av skolans värdegrund mycket om hur samhället ser på pojkar och flickor. Hon skriver bland annat om att pojkar fostras till att vara självständiga, stå för sina känslor, kunna sätta gränser och att vara en tänkande, handlande och kännande individ.  Flickor däremot fostras till samhörighet, de ska kunna uttrycka sina känslor, visa empati och kunna ingå i känslomässiga relationer. Jag tror att för att lära barnen jämställdhet så måste lärandet om jämställdhet börja hemifrån. Föräldrarna måste börja tidigt att lära barnen att det ska vara självständiga och att visa empati och dylikt inte är omanligt. Sen måste vi i skolan fortsätta detta arbete med att låta alla få vara sig själva och låta eleverna pröva på olika saker oavsett vilket kön det är gjort för.
Jämställdhet för mig är rättvisa, alla ska behandlas lika oavsett kön och att man ska få vara den man vill utan att behöva höra – nej så där gör inte en flicka. När man får höra sådant så kan man börja ifrågasätta sig själv och tro att det är något fel på en, det bidrar till dåligt självförtroende.

Vad är jämställdhet för dig? Och hur kan vi lära våra elever detta värdegrundsbegrepp?
 
Källa: Hedlin, M. (2006). Jämställdhet, en del av skolans värdegrund. Stockholm: Liber

2 kommentarer:

  1. Jämställdhet är jätteviktig för mig vi kan ta en tillbaka blick på historian och se hur ojämställdhet har haft negativa konsekvenser och hur det har lett till kränkning och utkastning av vissa grupper i samhället. Vi läste också i skolanshistoria om att flickor inte hade rätt till utbildning bara för att man ansåg att de inte var lämpligt för de. Det är människans tänkande är de som har skapat dessa skillnader om vi jobbar för att främja tänkandet hos våra elever och lära de att se likheter istället för skillnader samt se möjligheter hos alla individer kommer vi att kunna uppnå jämställdhet. Det finns nog inga ramar för jämstäldhet man kan sträva efter jämstäldhet i alla sammanhang i undervisningen på alla möjliga sätt.

    SvaraRadera
  2. Att lära elever jämställdhet tror jag är ganska svårt. Det är ett stort och viktigt begrepp för mig och i samhället. För mig betyder jämställdhet att man ska behandlas lika och att det inte ska finnas några fördomar. Det senaste året har jag insett hur präglad jag är av de fördomar som finns i samhället och blivit mer och mer medveten om den ojämlikheten som finns mellan förväntningar på kvinnor och män. Jämlikhet är något jag kommer att vilja jobba mycket med som lärare och som jag hoppas att alla vill göra för det är otroligt viktigt. Vi måste sträva mot att få bort alla som tänker, talar och agerar som bl.a Dan Bilzerian och Joel Ankar.

    SvaraRadera