torsdag 21 januari 2016

Jag har faktiskt inte sett en lärare med slöja undervisa i en kommunal skola!


I läsandes stund i (Brynolf, Carlström, Svensson, Wersäll,2012), anser de i avsnittet mångkulturalism att det är väldigt viktigt att i den svenska skolans undervisning lyfta fram den mångkultur som råder i landet för att motverka fördomar, etnocentrism och rasism. Men det skapar hos mig många frågor och en av dem lyder :
- Jag har inte sett en lärare med slöja undervisa i en kommunal skola! Vad är anledningen till detta?
Om vi ska motverka fördomar, etnocentrism samt rasism då måste man rikta sig till att visa eleverna den mångkultur som svenskarna lever i dagens samhälle. Acceptansen kan inte nå barnen som redan har fördomsfulla föräldrar, tyvärr. Sådana barn har jag mött dessvärre som har den hatiska blicken för att du bär slöja men detta kallar jag trångsynthet för verkligheten. Dessa individer väljer att skylla samhällets negativa förändringar på vissa minoriteter istället för att söka upp den verkliga verkande faktorn som t.ex. beslutande politiker. Men personligen har jag också mött barn som vill leka tillsammans med mina barn men när föräldrarna ser mig blir det en ändring och deras barn pratar aldrig mera med mig om att få leka! Varje gång funderar jag vilken strunt prat har föräldern fyllt i barnet med för att varje dag vi möts tittar den så ängsligt på mig!
Det borde inte vara så ute på landsbygden i dagens Sverige, man borde inte bli behandlad på detta vis för kvinnorna bakom slöjan är individer med olika förutsättningar och självklart olika individer precis som resten utav befolkningen.
Men sedan när jag personligen tänker att demokrati är en viktigt aspekt samt att jag kanske måste börja i Lindesberg för att få de vuxna individerna att inse integrationen som har skett i Stockholm, Malmö, Göteborg med flera måste också få börja i Lindesberg någon gång...

Hur är det där du bor med integrationen i läraryrket?

5 kommentarer:

  1. Hej,Heba! Tack för ditt inlägg. Jag tycker också att det är viktigt att alla i Sverige förstår och accepterar att ett mångkulturellt samhälle är här för att stanna. Man kan inte fega och gömma huvudet i sanden. Om man bara vågar att mötas och prata med någon som är annorlunda, så inser man efter en liten stund att de flesta är väldigt trevliga och att vi är rätt så lika ändå. Sen jag flyttade hem till Orust från Stockholm har det varit min största mission på det arbetet jag jobbar just nu, att få folk att bli vidsynta. Att våga se bakom yta. Vi är alla människor. Det spelar ingen roll hur man ser ut, vilken religion man har, funktionshinder, ålder, var man kommer ifrån, vilket kön, sexuell läggning med mera. Det viktigaste är hur man är som person, medmänniska eller medarbetare. Ärligt talat, när jag läste till undersköterska var min bästa klasskompis, som jag var "ler och långhalm" med, muslim från Eritrea. Vi hade jättekul och lärde varandra enormt mycket via våra olika kunskaper och erfarenheter. Hon var ensamstående med ett barn och hade också slöja. Det är märkligt att i konstens, musikens, filmens och sportens värld så räcker det med att vara framgångsrik och ha ett svenskt pass för att bli accepterad och hyllad som svensk. Hur långt måste vi gå för att få resten av alla utomlandsfödda svenskar och deras barn att bli fullt accepterade och upptagna i den svenska gemenskapen ?! En allmän obligatorisk introduktionsutbildning för vuxna, kanske ??!! Det bästa med vården är att alla i samhället är tvungna att mötas där, både som personal och patient. Tack för att du vågar ta upp ett känsligt och brännhett ämne som integration.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Catarina!
      Personligen är jag också ursprungligen uppväxt i Stockholm, är utbildad undersköterska och min bästa väninna under gymnasietiden var en svensk kristen troende tjej. Vi har liknande erfarenheter det är kanske anledningen till att vi tycker lika på vissa nivåer. Det finns många som tycker som oss för jag har mött dem men inte där jag bor.
      Men jag måste få tacka dig för din logiska, stärkande samt givande respons!
      Med vänliga hälsingar
      Heba

      Radera
  2. Hej Heba! Tack för ett intressant inlägg.
    I grund och botten är vi alla lika, fast vi ser olika ut. Vi är alla människor oavsett hudfärg, hårfärg, färg på ögonen, klädstil, sexuelläggning, ålder eller kön.
    Jag tror att allt handlar om rädsla för sådant som man själv inte anser vara "normalt" eller "det rätta". Och är man rädd för något så vågar man inte komma nära det och det resulterar i att man inte kan lära känna det nya och "farliga". Att visa likheter istället för skillnader tror jag är en lösning och sen behöver inte skillnader betyda att det är något dåligt, utan vi kan lära av varandra istället.
    Tack för ett bra inlägg återigen!

    SvaraRadera
  3. Hej! Tack för ett intressant inlägg. Det är svårt att leva sig in i den vardag du, och många andra kvinnor lever i och det är hemskt att det fortfarande, år 2016 ser ut så här. Precis som du är inne på har barn inga fördomar och ser lika på alla människor oavsett klädsel, hudfärg, kön. Det är vi vuxna som präglar med vår rädsla och ovetskap om det okända. Många vuxna är så ignoranta när det kommer till situationer som denna och behöver lära sig att se förbi ytan på individen innan de dömer. Vi måste även tänka oss för noga hur vi uttrycker oss som lärare och föräldrar i och med att vi kommer att vara barnens närmsta förebilder som de kommer att ta efter mer eller mindre.

    SvaraRadera
  4. Håller med Er, vi vuxna borde acceptera varandra och andra människor som kommer från andra länder. Vi är alla olika i slutändan.

    SvaraRadera