onsdag 13 januari 2016

Att tolka och förstå en text

Detta blogginlägg var menat under första delen av denna kurs, men det blev aldrig av, så jag publicerar detta nu istället. 

Jag har under några år jobbat på en fritidsavdelning med barn från årskurs 2-6 där vi har jobbat en hel del med läsförståelsestrategier. Detta är något skolan har lagt mycket fokus kring, och som har följt med in till oss på fritids. Dessa läsförståelsestrategier handlar om hur man läser en text för att förstå och kunna koppla texten och tänka utom ramarna. Jag har själv använt mig av dessa strategier när jag läst kurslitteraturen under min första termin på universitetet. Jag tycker att det har hjälpt mig att förstå mer av det jag läser och när allt är så nytt och när man inte riktigt vet hur man ska läsa och vad som är extra viktigt av det man läser, då är detta ett hjälpmedel som jag tycker är bra för både vuxna och barn. Detta är även ett bra hjälpmedel för de som har läs och skrivsvårigheter. I de lägre åldrarna brukar man inte använda sig av alla strategier till en början utan man introducerar dem efterhand. Av det jag har sett och hört tycker eleverna att detta är väldigt roligt och intressant, eleverna vet exakt vad de olika namnen står för och varför vi använder dem. På skolan har de fått de fastklistrade på sina bänkar och de hänger även större planscher på dessa i klassrummen. 

Här ser ni några av lässtrategierna. Bild: Hämtat från http://www.enlasandeklass.se/lasforstaelsestrategier/


Här kan ni läsa om de olika strategierna. 


Vad tycker ni om detta? 
Är det någon som har jobbat med dessa eller andra liknande gällande läsförståelse tidigare och har idéer kring detta? 

8 kommentarer:

  1. Det här var verkligen ett intressant inlägg! Jag tycker det låter hur bra som helst! Det här borde fler skolor använda sig av. Läsförståelse är otroligt viktigt att arbeta med, både för barn och vuxna. Ett tips att använda sig av när man ska läsa och förstå en uppgift - dela in texten i mindre stycken med hjälp av att hålla ett papper över texten du inte ska läsa. Läs ett stycke, fundera över vad det står, ta ut det viktiga och gå vidare. På detta sätt läser man verkligen vad det står och får bort det överflödiga. Funkar för mig!

    SvaraRadera
  2. Vi har jobbat med detta en hel del med detta under hösten. Då i en årskurs 4. Jag tycker att eleverna har ökat förståelsen om hur man läser en text och vad man ska tänka på. Och namnen på de olika figurerna är enkla att koppla till vilket sätt man ska se på en text.
    Hela konceptet En läsande klass, tycker jag är bra.
    Och precis som du så har jag försökt att använda mig av några av dessa strategier när jag läser våra böcker, och i många fall tror jag att det blir lättare att ta till mig och koncentrera mig på det som är extra viktigt.

    SvaraRadera
  3. Åhh detta kommer jag ihåg när jag mötte detta första gången och jag tyckte att det var genialiskt. Då var jag i en årskurs 3 och de tyckte att detta var roligt. Det var så enkelt att förstå. Det är så lätt att hänga med för alla elever så man beskriver dessa figurer på ett bra sätt och de är väl utvecklade. Någon har verkligen tänkt till om dessa :)

    SvaraRadera
  4. Jag har jobbat med en läsande klass i min åk 3 för två år sedan och tyckte det var helt fantastiskt! Som du beskriver underlättar det för läsande i alla former och i alla åldrar. Jag tycker detta borde ingå i vår utbildning och hoppas såklart att vi stöder på det här under våra 3 och halvt år vi har kvar.

    SvaraRadera
  5. Jag har inte jobbat på en skola, men jag minns själv när vi arbetade med sånt i skolan (jag är 19) och ja, det hjälpte väldigt mycket när vi pluggade inför ett prov! En av mina lärare introducerade för oss olika studietekniker som har varit till mycket hjälp under mina år av studerande.
    Jag kikade på hemsidan du länkade, och de gav väldigt bra tips på olika strategier som jag absolut kommer använda mig av! Tack för inlägget :)

    SvaraRadera
  6. Kan bara instämma i hur bra detta är. Hela det s.k. läslyftet handlar ju om just detta. Vikten av att barn diskuterar, läser mellan raderna, förstår texternas djupare innebörd. Dessa diskussioner är bra oavsett vilken text och årskurs det gäller. Biologitext, skönlitteratur , historia eller text om kropp och hälsa. Att även låta barnen diskutera och analysera sina egna skrivna texter är fantastiskt lärorikt för att få ett större djup och bättre rytm i deras texter. Fantastiskt bra att ni arbetar med detta även på fritids.

    SvaraRadera
  7. Kan bara instämma i hur bra detta är. Hela det s.k. läslyftet handlar ju om just detta. Vikten av att barn diskuterar, läser mellan raderna, förstår texternas djupare innebörd. Dessa diskussioner är bra oavsett vilken text och årskurs det gäller. Biologitext, skönlitteratur , historia eller text om kropp och hälsa. Att även låta barnen diskutera och analysera sina egna skrivna texter är fantastiskt lärorikt för att få ett större djup och bättre rytm i deras texter. Fantastiskt bra att ni arbetar med detta även på fritids.

    SvaraRadera
  8. Jag har inte stött på detta tidigare men det verkar väldigt intressant. Håller med om att det behövs mer av detta.

    SvaraRadera