måndag 30 november 2015

Den framtida lärarrollen - utmaning och/eller möjlighet?

På urplay.se finns en tv-serie som heter ”Lärlabbet”. Den beskrivs som en serie för lärare, med lärare, av lärare. Tanken med serien är att den ska bidra till reflektion och handlingskraft hos pedagoger kring lärandeprocesser och visa att det ständigt finns möjligheter till yrkesutveckling. Det senaste avsnittet sändes igår och handlar om att erövra läraryrket. I avsnittet (klicka på länken nedan) får vi möta lärare som kommit olika långt i sin yrkesbana samt en lärarstudent och dennes vfu-handledare. Avsnittet och lärarnas samtal tar sin utgångspunkt i två frågor: varför vill man bli lärare? Och vilka egenskaper behövs som lärare?

UR: Lärlabbet - att erövra yrket            

I kapitel 13 i boken ”Läraryrkets många ansikten” skriver författarna följande om den framtida lärarrollen: ”Vi vill omigen betona att lärare inte är färdiga när de tar sin lärarexamen. För att bli en skicklig lärare krävs att man fortsätter fortbilda sig genom hela yrkeslivet, både inom ämnet och inom de mer övergripande delarna. Att samhället förändras kräver också en lärare som förändras, ett livslångt lärande.” (s 298)  
Jag tror att det som har betydelse för formandet av en god läraridentitet och bli en bra lärare bland annat handlar om att utveckla en relationell kompetens (förmåga att bygga goda relationer till elevgruppen), en ledarkompetens (förmågan att leda och lära) samt en didaktisk kompetens (d v s ha kunskap om och känna förtrogenhet för hur lektioner planeras, verkställs och utvärderas). Det är en av många viktiga delar i det livslånga lärandet som lärare. 
Med utgångspunkt i UR-klippet och ovanstående citat från kurslitteraturen; hur resonerar  du kring följande fråga:
  • Hur upplever du att den framtida lärarrollen ser ut ifråga om utmaningar och möjligheter? Vilka egenskaper behövs som lärare, anser du?

Källa: Brynolf, M. et al. (2012). Läraryrkets många ansikten. (3., [delvis omarb. uppl.]). Stockholm: Liber.

4 kommentarer:

  1. Detta går det skriva hur mycket som helst om men tror absolut inte att man är färdig lärare efter man gått klart lärarutbildningen. Man måste som person vilja veta och lära mer hela livet.
    Jag har i min studiegrupp flesta gånger tagit upp just det att det bästa skulle varit att jobba som vikarie innan man startade den utbildning för erfarenheten av att faktiskt jobba lär man så mycket av som man sedan har användning av i utbildningen.
    Men vad jag anser är några saker man ska ha med sig för att bli en bra lärare förutom då erfarenhet och utbildning är att vara lyhörd till alla olika elevers behov och ha god ämneskunskap. Man ska också tycka om barn och tycka om deras sätt att se på tillvaron.
    Som lärare har man möjligheten att få vara med på barnets resa genom skolans värld och det måste vara fantastiskt att få vara med undervisa dem. Den största utmaningen måste ändå vara att tillgodo se allas behov så att alla får ut så mycket kunskap som möjligt.

    SvaraRadera
  2. Programmet är mycket intressant och det är just det här de pratar om, som vi måste ha en fortsatt diskussion.En sak som ja tyckte var bra i filmen, var att vi kanske ska ägnas oss så mycket åt att få upp statusen på läraryrket. Det kanske är bättre att marknadsföra och ge eleverna olika verktyg, för att de ska bli intresserade av en framtida lärarutbildning. Då kanske statusen på läraryrket kommer på köpet.
    En av de utmaningar som vi kommer att ha som lärare, är alla de snabba samhällsförändringar som sker och påverkar skolan. Möjligheterna kommer att bli många för oss blivande lärare och det gäller att vi utvecklar oss hela tiden.
    Viljan att lära sig mer hela tiden, vara där för eleverna, stötta och respektera dem och vara en god förebild är några viktiga egenskaper som vi lärare kan ha i vår framtida lärarroll.

    SvaraRadera
  3. Jag fastnade också för det stycket i boken "Läraryrkets många ansikten". Men det jag gillade mest var idén om mentorer. En erfaren lärare som handleder och stöttar oss nyutexaminerade. Den tanken är helt strålande, tycker jag. Dessutom tänker sig författaren att den äldre läraren då skulle "slippa" lite betungande administrativt arbete. Ett lyckat arrangemang för båda parter.
    Men hur ser då verkligen ut på våra skolor? Jo, där skär man ner personalstyrkan så mycket som möjligt. Det finns inget utrymme för någonting extra. Vi hör larmrapporter om lärarlösa lektioner. Det finns inga vikarier att tillgå. (För det beror väl inte på att skolan sparar pengar när någon lärare är sjuk.)
    Frågan om mentorskap tycker jag verkligen är något för Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund att driva.

    SvaraRadera
  4. Jag håller absolut med dig Susanne, mentorsskap låter mycket bra, då det är en stor utmaning att klara en klass själv och att bedriva undervisning om man inte har arbetat i skolan tidigare. Ett år där den nya läraren kan få råd, tips och stöttning innan det är dags att klara av allt själv. Hur ska en nyexaminerad lärare som kanske aldrig arbetat själv i en klass klara av och orka med alla uppgifter, när man överallt läser artiklar och även i yrkets många ansikte att allt fler lärare inte kan hantera läraryrkets alla uppdrag i dag. Allt mer uppgifter läggs på lärarna och mer tid läggs på dokumentationer, omdömen, stora klasser och barn i behov av stöd som är inkluderade men inte får det stöd som de har rätt till. Lärarbrist och lärare som inte mäktar med! Att kräva att alla lärare har lärarutbildning ska ge vårt yrke en bättre status. Ja det krävs nog mer eller vad tycker ni?

    SvaraRadera